Hvem er bedst til søgemaskineoptimering?

Bemærk: Blücher Media tager for tiden ikke nye kunder ind. Læs mere på forsiden.

 

Med jævne mellemrum, stiller danske hjemmeside ejere sig selv et spørgsmål: hvem er bedst til søgemaskineoptimering i Danmark? Svaret er ikke nemt og ligetil, og kræver derfor lidt forklaring som jeg selvfølgelig vil give dig her.

Søgemaskineoptimering – eller SEO som er den engelske forkortelse – gælder i korte træk om at sørge for, at en given hjemmeside er synlig i de organiske søgeresultater på relevante søgemaskiner. Da vi i Danmark i langt de fleste tilfælde benytter Google som søgemaskine, er det derfor ofte søgemaskineoptimering målrettet Google som der snakkes om.

Nå, men jeg vil starte med at fortælle samt vise dig, hvad forskellen på SEM, SEA og SEO er, da det er vigtigt at vi har samme udgangspunkt, når vi skal finde ud af hvem der er bedst til søgemaskineoptimering.

Forkortelse Betydning Dansk fagord Omfang
SEM Search Engine Marketing Søgemaskinemarkedsføring Al markedsføring i
søgemaskinerne
SEA Search Engine Advertising Søgemaskineannoncering Al markedsføring med annoncer i
søgemaskinerne
SEO Search Engine Optimazation Søgemaskineoptimering Al organisk (ikke-betalt)
markedsføring i søgemaskinerne

Ud fra ovenstående kan vi dermed konkludere at det eksempelvis er komplet ligegyldigt, hvor god en given leverandør er til Google Adwords (annonceringssystem), hvis du jagter ham eller hende i Danmark der er bedst til søgemaskineoptimering. Jeg vil her prøve at kategorisere de forskellige typer af SEO-firmaer, som du kan støde på. Det kan være farligt at generalisere, men i 9 ud af 10 tilfælde holder nedenstående kategorisering stik:

Gruppe 1: Veletablerede personlige brands med mange anbefalinger, som tilbyder søgemaskineoptimering gennem deres firma. Her er firmaets frontfigur trækplasteret, som bruges til at lokke kunder til. Denne ene person ved for det meste hvad han/hun snakker om, hvilket også smitter af på ydelser lavet af lige denne ene person.

Et godt råd her, er at tage stilling til om man ønsker at optimeringen foretages af trækplasteret, eller de ofte middelmådige medarbejdere eller underleverandører der benyttes. SEO-firmaer i denne gruppe, er en mangelvarer, hvorfor de få der er, har nok at se til. Det betyder også at andre seriøse spillere inden for din branche, kan finde på at benytte samme leverandør som dig.

Efter hvad jeg kan høre på mine kunder, som før har benyttet en gruppe 1 leverandør, er det sådan at man som mindre kunde godt kan føle at man bliver “glemt”. Effekten er simpelthen ikke prangende, da der udføres venstrehåndsarbejde, så man i stedet kan fokusere på de større kunder, der har et større budget til online markedsføring. Om dette er rigtigt, har jeg på ingen måde mulighed for at teste.

Gruppe 2: “Rene” online markedsføringsfirmaer, uden et menneskeligt trækplaster. Her fokuseres på at levere den gode ydelse for kunden, hvilket medfører at firmaet ikke selv går meget op i markedsføring. Med andre ord benyttes debatfora, blogs, twitter med mere ikke til at vise evnerne over for kunderne.

Denne gruppe kræver at du gør dit grundarbejde ordentligt! Du kan risikere at finde en overdrevet god, men ukendt, leverandør af søgemaskineoptimering. Omvendt er der også stor risiko for at købe katten i sækken, hvis du ikke gør dit arbejde godt nok. Kontakt firmaet og spørg ind til deres referencer på SEO kunder – også selvom at referencerne er synlige på SEO-firmaets hjemmeside. Det er nødvendigt at validere referencerne, for at sikre at de er ægte!

Gruppe 3: Her finder vi telefonsælgerne. Firmaer i denne gruppe er sjældent bedst til søgemaskineoptimering, hvis man skal tro al den negative omtale af disse firmaer, som figurerer på internettet.

Ofte bindes kunderne op på ordninger, hvor optimeringen forgår på en kopi af kundens hjemmeside, som efterfølgende optimeres. Betalingen sker månedligt, og det sekund at du opsiger din ofte dyre aftale, slettes denne kopi af din hjemmeside. Dermed vil du ikke få effekt af firmaet optimering fremover.

Gruppe 4: Reklamebureauerne og webbureauerne er at finde i denne gruppe. Disse to brancher, sætter en ære i at tilbyde deres kunder et bredt udvalg af produkter, hvilket også inkluderer SEO. Valg af et firma i denne gruppe kan være lidt af et sats, hvis du ikke har fået anbefalet firmaet via en troværdig reference. For det meste er én af følgende to ting nemlig gældende:

1: Søgemaskineoptimeringen laves in-house af en middelmådig medarbejder

2: Arbejdet outsources til en leverandør der ved hvad han/hun gør

Gruppe 5: Her har vi freelancerne. Lidt som gruppe 1, har freelancerne et personligt brand – bare i nogen mindre grad. Her kan du gøre en god handel, eller spilde dine penge – igen kræver det nemlig at du checker op på anbefalinger og referencer. Timepriserne ligger typisk omkring 700-1000 DKK + moms.

Gode råd til at finde den bedste leverandør (eller blot en god en af slagsen)

  • Spørg efter referencer
  • Lyt ikke til SEO-firmaernes anbefalinger af dem selv. Man er ikke SEO-ekspert bare fordi at man skriver det!
  • Vær kritisk når en SEO-leverandør taler dårligt om konkurrenterne
  • Fokuser ikke udelukkende på prisen!